NĚCO O ROLBIČKÁCH 

 

  ÚVODNÍ STRANA

        TÁBORY        

           FOLK         

          SPORT        

       ZVÍŘÁTKA      

          FOTKY         

    RUČNÍ PRÁCE   

   BALENÍ DÁRKŮ  

      MALOVÁNÍ      
   
NA HEDVÁBÍ
    

        ODKAZY        

 

Chcete být
informování
o změnách na
těchto stránkách? Napište svou e-mailovou adresu a stiskněte HLÍDEJ!

 

K čemu vlastně slouží rolba?                                                        Přejít přímo na fotky

Pokud jste byli někdy lyžovat v některém lyžařském středisku (ať už v Čechách nebo v zahraničí), jistě jste si všimli, že po ránu bývají sjezdovky proužkované. Tento "manšestr" je dílem rolby (neboli sněžného pásového vozidla) a krásně se na něm lyžuje. Když naopak odpoledne sjezdovku opouštíme, bývají na nich (především v Čechách) boule, koryta a ledové plotny. Když odpoledne po ukončení provozu vyrazí na sjezdovky rolby, za několik hodin sníh vyhrnou z okrajů zpátky na sjezdovky, rozhrnou boule a vyplní sněhem koryta vybroušená lyžaři. Frézou potom rozbijí led a načechrají sníh a nakonec sjezdovku uhladí.

 

Z čeho se rolba skládá?

Úplně vpředu se nachází radlice, ta slouží především k rozhrnování sněhu. Dá se s ní pohybovat nahoru a dolů, do stran a krajní části lze naklopit více nebo méně dopředu. S pomocí radlice se dají také přemisťovat různé věci (např. sněžná děla) nebo je možné ji z rolby odmontovat a nahradit třeba ramenem pro úpravu u-rampy. Další důležitou součástí, pomocí které rolba jezdí, jsou kola. Rolba má na každé straně pět klasických kol a šesté ozubené, které se nazývá rozeta. Protože by se ve sněhu rolba bořila, má na kolech natažené pasy. Ty se skládají z hliníkových nebo ocelových lišt spojených gumovými pásy. Na konci rolby se nachází fréza, která má za úkol narušovat ledové plotny a načechrávat sníh. Lze ji více nebo méně přitlačit ke sněhu a u některých typů se dá natočit do směru jízdy (např. v zatáčkách). Frézu je možné odmontovat, čehož se využívá například při rozhrnování hromad technického sněhu. Součástí krytu frézy je i umělohmotný element s proužky na spodní straně, kterým se sjezdovka uhlazuje. Celou rolbu ovládá řidič ze své kabiny, kde má kromě pohodlného sedadla a výkonného topení spoustu páček, tlačítek, přepínačů a kontrolek.

Některé rolby mají ještě naviják s lanem, na jehož konci je ocelový hák. Ten se používá na příkrých svazích, kde se rolba nahoře hákem zachytí do oka z ocelového lana zabetonovaného v zemi a jistí se tak proti sklouznutí po sněhu nebo se cestou nahoru přitahuje.

Rolby určené k úpravě běžeckých tratí mají za frézou přívěs s lyžinami, který tvoří stopu.

Existují i rolby určené pro dopravu osob nebo nákladu v zasněžených oblastech, ty mají potom za kabinou řidiče zavazadlový prostor nebo kabinu pro přepravu osob s lavicemi a zpravidla nemívají radlici, frézu ani naviják.

Rolbu lze využívat i v létě s pomocí jiných přídavných zařízení, například k sekání trávy, jako bagr, nakladač, kombajn nebo k úpravě písčitých pláží. Při práci na trávníku je vhodné použít gumové pasy aby byla rolba lehčí a nebořila se do hlíny.

 

Rolba v číslech (rozměry, váha, rychlost, cena...)

Rolby se vyrábějí v různých šířkách (cca od 2,5 do 5,5 metru) podle využití - pro běžecké tratě stačí užší rolba, stejně tak jako bude užší ta, která projíždí po lesních cestách nebo mezi podpěrami vleků. Délka rolby včetně radlice a frézy bývá 8 - 10 metrů, z čehož přídavná zařízení (radlice a fréza) měří něco málo přes dva metry. Výška je potom kolem 3 metrů. Váha se pohybuje cca od 1,5 do 11 tun. Maximální rychlost bývá něco přes 20 km/h a rychlost návinu lana 15 - 17 km/h. Spotřeba paliva je závislá na typu motoru a je opravdu dost rozdílná. Nejúspornější modely mají spotřebu přes 8 litrů za hodinu, ty s nejsilnějším motorem až 20 litrů. Proto musí mít rolba velký obsah nádrže - zpravidla něco mezi 100 a 200 litry. Cena rolby se pohybuje v milionech, za starší rolbu v dobrém stavu zaplatíme přes milion a například novinka od firmy Käsbohrer - Pistenbully 600 - stojí až 8 milionů.

 

Výrobci rolbiček

Název "rolba" vznikl z názvu společnosti Rolba, která vyrábí pásová vozidla od roku 1973. Vozidla pro úpravu sněhu se však vyráběly již dříve, první si nechal patentovat v roce 1927 Carl J. Eliason z Wisconsinu.

Nejznámějšími výrobci sněžných pásových vozidel jsou tito:

Rolba - švýcarská firma, která vyráběla rolby od roku 1973, podle ní se tyto stroje dodnes nazývají. Byla také výrobcem rolby Ratrac, jejíž jeden exemplář byl zakoupen v roce 1968 pro Luční boudu v Krkonoších, kde jezdila až do roku 1993.

Kässbohrer - firma z německého Laupheimu, kterou založil Karl Kässbohrer a která vyrábí rolby pod názvem PistenBully. Od roku 1969, kdy byl vyroben první stroj, se vyrobilo přes 15 tisíc vozidel 20 různých typů. V současné době vyrábí přes 550 strojů ročně, prodává je do 56 zemí a má více než poloviční podíl na trhu sněžných pásových vozidel. Do ČR byl první stroj dovezen v roce 1974 do Rokytnice nad Jizerou a první model s navijákem společnost vyrobila v roce 1984. Dříve společnost Kässbohrer vyráběla také autobusy a přívěsy nákladních aut, nyní se věnuje pouze rolbám a zařízením na úpravu a čištění písčitých pláží. Käsbohrer zastupuje v České republice společnost Živa z Klášterce nad Orlicí.

Kovosport - česká firma z Třince, jejíž rolby značky Lavina byly svého času k vidění snad v každém větším skiareálu.

Bombardier - kanadská společnost, kterou založil v roce 1942 Joseph-Armand Bombardier. Ten svoje první pásové vozidlo postavil v roce 1930 a v roce 1962 vyrobil sněžný autobus určený pro armádu. Tyto rolby jsou rozšířené především ve Francii a v zámoří. Od roku 1974 společnost vyrábí zároveň vlaky, od roku 1986 letadla a od roku 1995 motorové čluny. Společnost dále také vyrábí čtyřkolky Can-Am a sněžné skútry Ski-Doo a Lynx. V ČR společnost zastupuje firma BCE z Prahy.

Leitner - italská firma, kterou založil v roce 1888 Gabriel Leitner, nejprve vyráběla lanovky, v roce 1970 začala vyrábět i rolby, v současné době vyrábí také zasněžovací systémy. V ČR ji zastupuje Karo International z Karlových Varů.

Prinoth - italská společnost, její zakladatel Ernst Prinoth vyrobil první rolbu v roce 1962. V roce 1972 jezdilo po sjezdovkách v celém světě 2500 strojů Prinoth. V roce 2000 se společnost sloučila s firmou Leitner. V ČR firmu zastupuje Karo International z Karlových Varů.

Stahl - o této firmě se mi zatím nic bližšího zjistit nepodařilo

Turbotrack - jeden exemplář jezdí v areálu Mikulčin vrch v Bílých Karpatech.

Formatic - finská společnost, v které v roce 1957 vyrobil Kaj Carlson první sněžné vozidlo. Později začala vyrábět také lesní stroje pod značkou Norcar. Rolby Formatic jezdí především v severských a několika alpských zemích. 

 

Odkazy na stránky výrobců (prodejců):

Kässbohrer: http://www.pistenbully.com

Prinoth: http://www.prinoth.com

Leitner: http://www.leitner-lifts.com

Bombardier: http://www.bombardier.com

Formatic: http://www.formatic.fi

Karo International: http://www.karo-int.cz

Živa: http://www.ziva.cz

BCE: http://www.snowmobiles.cz

 

Zajímavé stránky a články:

článek Jak se žehlí sjezdovka: http://auto.idnes.cz/automoto.asp?r=automoto&c=A060323_153909_automoto_fdv

článek Sněžný kamion který seká trávu: http://auto.idnes.cz/automoto.asp?r=automoto&c=A060324_001448_automoto_fdv

stránky o rolbách: http://www.rolby.wz.cz/

fotky rolbiček starých i nových: http://md.ic.cz/stroje/stroje.htm

 

Další zmínky o rolbách na internetu:

http://blog.fineboard.cz/ze-zivota/128-snezna-rolba - blog Honzy Machaly

http://mujweb.cz/zabava/rc-tank/modely-rolba.htm - model rolby

http://mountainrescuer.blog.cz/0701/lavina-pl-800 - o rolbě Lavina PL 800

http://www.penkavcivrch.cz/fotky/fotogalerie.php?lang=cs&sekce=3 - fotky rolby Turbotrac 260 (Pěnkavčí vrch)

http://www.kina.seznam.cz/domaci/krusne-hory-nabizi-kvalitni-lyzovani_112898_p5q3m.html - rolba na Dámské sjezdovce o Velikonocích 2007

 

 

Fotky:


Detail pasů


Detail frézy


Detail lyžin pro úpravu běžeckých tratí


Kabina PistenBully 200D


Řada starších typů PistenBully


PistenBully 300W


PistenBully 300 upravuje u-rampu


Model PistenBully 170D zhotovený z papíru, špejle a černé bavlnky, barveno temperami, sníh je z vaty

 

Několik mých úlovků z Klínovce:


PistenBully 170DR - zima 1998-1999


PistenBully 260D - zima 2000-2001


PistenBully 300 - jaro 2005


PistenBully 300 Kandahar - 17.4.2006


PistenBully 300 Kandahar přemisťuje zasněžovací sloup - 10.12.2005


PistenBully 300 Kandahar přemisťuje zasněžovací sloup - 10.12.2005


PistenBully 300 Kandahar - 10.12.2005


PistenBully 300 Kandahar - pohled z rolby přes frézu - 15.4.2006


PistenBully 300 Kandahar - pohled z rolby přes radlici - 15.4.2006

PistenBully 300 Kandahar se zvednutou radlicí a frézou - 23.1.2006

PistenBully 300 Kandahar - 26.2.2006

PistenBully 200 - 4.2.2007


Zleva: PistenBully 300 Kandahar, PistenBully 200, PistenBully 170DR - 4.2.2007


PistenBully 130D pro úpravu běžeckých tratí - 11.3.2007

 

 

 

Fotky z Klínovce, které nejsou mými úlovky:


Dvě rolby PistenBully 170DR - někdy před rokem 1999


PistenBully 170DR na výstupišti vleku - někdy před rokem 1999
   
 

Pár dalších úlovků z různých lyžařských areálů:


PB200D vytahuje zapadlou PB300W - Adelboden (Švýcarsko), Velikonoce 2000


Rolba Turbotrac 260 - Adelboden (Švýcarsko), Velikonoce 2000


PB 260 DW a Bombardier - Adelboden (Švýcarsko), Velikonoce 2000


PistenBully 300 W zachycená na laně - Paso Tonale (Itálie), leden 2001


PistenBully 280 DW - Paso Tonale (Itálie), leden 2001


Rolba Ratrac - Paso Tonale (Itálie), leden 2001


Leitner LH 420 - Paso Tonale (Itálie), leden 2001


PistenBully 240 D - Paso Tonale (Itálie), leden 2001


Prinoth T4S - Paso Tonale (Itálie), leden 2001


Leitner (typ nezjištěn) - Paso Tonale (Itálie), leden 2001


Různé typy PistenBully - Katschberg (Rakousko), leden 2003


Skládání nové rolby PistenBully 300W na parkovišti - Katschberg (Rakousko), leden 2003


Rolba na dopravu osob PistenBully 160D - Katschberg (Rakousko), leden 2003


Bombardier - Aineck (Rakousko), leden 2003


Prinoth T4S - Velmeinier (Francie), březen 2004

Starší typ PistenBully - Bedřichov, 17.12.2005

Prinoth T4S - Bedřichov, 17.12.2005

Prinoth Everest stěhuje sněžné dělo - Monte Bondone (Itálie), 17.2.2005


Prinoth Everest upravuje u-rampu - Monte Bondone (Itálie), 17.2.2005


Prinoth Everest - Monte Bondone (Itálie), 17.2.2005

PistenBully 300 - Hintertux, (Rakousko) 16.3.2005


Skládání nového typu rolby PistenBully 600 - 4Vallés (Francie), 26.3.2006


Rolba Ratrac - 4Vallés (Francie), 26.3.2006


Rolba Ratrac - 4Vallés (Francie), 26.3.2006


PistenBully 300W (v pozadí starší typy) - 4Vallés (Francie), 27.3.2006


Leitner LH500 - 4Vallés (Francie), 27.3.2006


PistenBully 160D s nástavcem pro běžeckou stopu - 4Vallés (Francie), 30.3.2006


Leitner s navijákem - 4Vallés (Francie), 31.3.2006


PistenBully 280 DW - Hochkar (Rakousko), 10.2.2007


Starší typ PistenBully pro přepravu osob - Hochkar (Rakousko), 10.2.2007


PistenBully se zasněžovacími sloupy - Ještěd, 16.2.2007


PistenBully 260 D přepravující náklad (vzadu nástavec pro běžecké stopy) - Hinterstoder (Rakousko), 25.2.2007


Starší typ rolby - Tanvaldský Špičák 25.11.2007

Starší typ PistenBully - Tanvaldský Špičák 25.11.2007

PistenBully 270DR (s nástavci na přepravu zasněžovacích sloupů) - Katschberg (Rakousko), 23.1.2008

Prinoth Everest Power (v pozadí další Prinoth a PistenBully 300) - Bad Kleinkirchheim (Rakousko), 24.1.2008

PistenBully 300 W (v pozadí dvě další PistenBully 300) - Bad Kleinkirchheim (Rakousko), 24.1.2008

PistenBully 200 D - Pustevny, 16.2.2008

PistenBully 240 D - Pustevny, 16.2.2008

Starší typ PistenBully se sněžnými děly - Pustevny, 16.2.2008

PistenBully 300 W - Pustevny, 16.2.2008

PistenBully 100 upravuje běžeckou trať - Pustevny, 17.2.2008

Rolba neznámé značky - Liberec, střecha společnosti TRANS PAN, 26.4.2008

PistenBully (typ neznámý)  - Švýcarsko (v pozadí Mattehorn), srpen 2008, foto Vláďa Libý

Bombardier - Velká Fatra (Slovensko), duben 2009, foto Olina

Prinoth T4S a PistenBully 200 D - Bedřichov, 24.1.2010

Prinoth T4S a PistenBully - Bedřichov, 24.1.2010

Leitner LH 500 W - Klínovec, 20.3.2010

PistenBully 200 D - Rychnov u Jablonce nad Nisou, 11.12.2010

PistenBully 330 D - Dachstein West (Rakousko), 16.12.2010

PistenBully 300W Polar - Dachstein West (Rakousko), 16.12.2010

2x Prinoth - Dachstein West (Rakousko), 17.12.2010

2x PistenBully 600 - Dachstein West (Rakousko), 17.12.2010

PistenBully 600 - Aprica (Itálie), zima 2011 (foto Veronika Prokopová)

PistenBully 300 - Monínec, 10.3.2011

starší typ PistenBully (možná 170D nebo 200D) - Kořenov-Rejdice, 10.12.2011

PistenBully 300 - Kořenov - Rejdice, 10.12.2011

PistenBully 100 - Bílá v Beskydech, 17.12.2011
 

A co dělají rolby v létě?


Sekají obilí,


vozí trávu,


zalévají,


pracují v lese,


nebo sekají trávu a křoví

 

Fotky jsou průběžně doplňovány...



Stránka vytvořena 29.11.2006

 

Poslední aktualizace 25.12.2011